Sabtu

~Bahagianya..~

         



        IBU..EMAK..MAMA..UMMI..MAMI.... panggilan seorang anak kepada ibunya... bagi ku ibu itu paling terindah kurniaan Allah kepadaku..seorang yang penuh kasih sayang dalam mendidikku....

              Dari kecil ibu selalu memanjakan aku...manakan tidak anak bongsu katakan..^_^...
sehingga aku mampu berjalan..ibu selalu mengusung aku kemana-mana..xpernah dia tinggalkan aku bersendirian tanpa ada orang menjaga ku.....IBU...sejak aku berumur 4tahun sudah boleh menghafal mathurat...ibu yang sering membaca disisi ku dari aku dalam buaian hinggalah aku besar begini...itulah yang paling aku ingat...IBU

            Ketika bersekolah tadika lagi..ibu dan abah masih setia bersama ku...  menemani ku setiap kali aku menghadiri pertandingan..menemani ku setiap kali aku perlukan..setiap pagi ibu akan memandikan,menyikat rambutku...dan kerinduan itu muncul setiap kali aku menyikat rambut :(.. IBU....sehingga pada suatu hari,anak mu yang terlalu manja ini menyakiti hatimu..pabila aku malas hendak ke tadika..engkau lantas mencapai penyangkut dihadapanmu... terasa sakit hatiku ketika ibu memperlakukan sebegitu rupa...engkau tidak tahu kebencian aku pada mu ketika itu sehingga hal ini mendapat pengetahuan mu ketika aku cuba menulis diary entah macam mana  abang boleh bacakan dihadapanku.... sebak hati ibu bila mengetahui anaknya itu membencinya....(IBU..ampuni aku...)..ibu langsung tidak memandang wajahku mungkin terguris hatinya apabila diperlakukan sebegitu rupa...sehinggalah abah menasihati ibu...baru ibu seperti biasa...entah lah itu kisah ketika kecilku...

                 sehinggalah aku berumur 7tahun....ibu tidak menghantarku kesekolah hanya abah yang menghantar ku kedepan pintu kelas tapi hanya sebentar...dia mengajar aku untuk lebih berdikari....aku xnak ..aku nak ibu..tp xpernah aku bersungut didepan abah...mana xnya..abah seorang yang sangat tegas...askar pencen katakan....disiplin lagi..hmmm... aku belajar untuk menaiki van setiap hari.. bagiku itu cabaran kerana aku dari kecil dimanjai sehinggalah sekarang kemana-mana perlukan teman...hehe..bagi orang mungkin itu biasa..tapi tidak aku..sehinggalah aku dikacau oleh budak-budak sekelas ku...ayah yang paling prihatin....tapi ibu....aku merajuk dengan ibu....ibu hanya tersenyum..mungkin memahami kerenah anak-anak....aku memulakan pembelajaran ku di sekolah rendah dengan cemerlang sekali...aku mahu buat ibu dan abah bangga dengan ku...tapi aku gagal dalam pembelajaran ketika UPSR...maafkan aku ibu abah...

             sehinggalah ketika aku bersekolah asrama penuh yang hanya limabelas minit perjalanan pergi dan balik..abah dan ibu menghantar aku kesana....ku lihat mata ibuku berkaca menahan kesedihan...hehe sedih nak berpisah latu..^_^... tapi ku mengharapkan ibu gembira melihat aku dapat sambung ke asrama penuh...^_^......

              sehinggalah aku cemerlang dalaam SPM & STAM aku tujukan kejayaan wat ibu dan abah....ku tahu ibu ku gembira melihat kejayaanku manakala abah pula mebuat kenduri kesyukuran demi kejayaan ku..Alhamdulillah..

              apabila masuk ke menara gading....aku xmampu ke IPTA (xamik muet)...tapi pesan ibu..mana2 pun sama boleh mengaji dik....ilmu Allah..mak lagi bangga adik amik kolej islam..cuba ibu menyedapkan aku...betul kata ibu....takdir Allah menetukan keadaan aku seperti sekarang..aku lebih menghargai berada dalam biah solehah,aku lebih berbangga  dapat menjaga diriku lebih dari dulu...aku boleh membantu orang lain...aku boleh jadi naqibah sebab disini aku telah kenal apa itu usrah..aku berbangga kerana aku boleh istiqamah bertudung labuh,berstokin dan ber' short hand'...aku berbangga kerana ku dapat mengenali organisasi program hingga  aku berjawatan seperti sekarang yang memberikan ku banyak pengalaman.... sehinggakan aku dapat menjadi mujahidah(tentera Allah)..terima kasih ibu...engkau tahu ...aku telah menjadi orang bermanfaat kepada orang lain .... walaupun kadang-kadang kau merungut aku susah untuk pulang kerumah ...tapi ibu amat memahami...dia memahami segala yang tersirat dan tersurat ... sehingga aku menuanikan hasrat seorang ikhwan meminangku..ibu hanya diam..ku tahu bukan ibu tidak terima...tapi terlalu cepat untuk berpisah dengan ibu..aku pasrah,aku rela melepaskan jodoh itu demi ibu dan abah...InsyaAllah akan ku balas jasa mu  sebelum aku mula menerima orang lain buat teman hidupku...terima kasih ibu kerana mengajarku soal kasih sayang,kesabaran, dan menghargai orang lain...terima kasih abah kerana selalu bagi adik dorongan...terima kasih ibu dan abah sayang  sangat2!!! terima kasih Ya ALLAH kerana mengurniakan ibu dan abah ku sebaik ini,,,^_^.....






P/s: lama xblik rumah...hm..sabarlah wahai hati....ku doakan moga ibu dan abah sihat dan dalam jagaan Allah selalu...^_^ amin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan