Sabtu

Doa Iftitah wajib ker sunat jer?

            Iftitah bermaksud pembuka. Ia dibaca pada semua solat fardu dan sunat... dan hukum bacaannya adalah sunat, jika meninggalkannya tidak perlu melakukan sujud sahwi dan ia juga tidak dibaca dalam solat jenazah. Ianya dibaca selepas mengangkat takbiratul ihram....








maksudnya:

Allah Maha Besar sebesar-besarnya.
Dan puji-pujian bagi Allah sebanyak-banyaknya.Dan maha suci Allah siang dan malam.Kuhadapkan mukaku, kepada yang menjadikan langit dan bumi,aku cenderung lagi berserah kepada Allah dan bukanlah aku dari golongan orang-orang yang menyekutukan Allah.Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku kuserahkan hanya pada Allah tuhan seru sekelian alam.Sekali-kali tidaklah aku menyekutukanNya. Dan dengan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Muslim (Islam). 



Kepentingan Doa Iftitah
  • Melahirkan sifat ikhlas dalam beribadah
  • Menghadirkan rasa khusyuk dalam solat
  • Melahirkan sifat taqwa dalam diri
  • Menjauhkan hati daripada sifat riyak dalam beribadat


p/s : hendaklah berhati-hati agar tidak tertukar bacaan musyrikin dan muslimin..kalau tidak sudah lain maksudnya...Nauzubillah...


~hidup dan matiku kerana Allah~

1 ulasan: